tisdag 18 november 2008

LITTERATUR
Nu har jag läst Att bedöma eller döma - tio artiklar om bedömning och betygssättning. Jag fastnade för artikeln av Lars Lindström och särskilt då ett stycke på s. 118 som handlade om att studera portfölj utifrån ett enda kriterium. Vi har ju valt att koncentrera oss på bedömning av produkten, som är en del. Lindström talar om 7 kriterier, 3 produkt- och 4 processkriterier, som finns med i utvärderingen av skapande förmåga för Skolverket 1998. Både produkt och process bör beaktas. Det är vi medvetna om, men vi har gjort valet att se på bedömning utifrån produkten, för att se om bedömningen ändå skiljer sig åt mellan olika lärare.
”Eftersom det utanför skolan är produkterna av den skapande processen som räknas, ligger det nära till hands att ifrågasätta processkriteriernas relevans. Om produkterna blir bättre efterhand, spelar det då någon roll hur de kommit till?" (Lindström, s. 118-119).

Inga kommentarer: